Każde przedsiębiorstwo, które wytwarza odpady inne niż komunalne, jest zobowiązane do prowadzenia ewidencji tych odpadów. Dotyczy to dużych przedsiębiorstw budowlanych i produkcyjnych, ale także niewielkich podmiotów, takich jak sklepy spożywcze, zakłady kosmetyczne, czy firmy prowadzące działalność usługową. Obowiązkiem rejestracji w systemie BDO objęci są także producenci, importerzy i nabywcy opakowań, oraz podmioty wprowadzające do obrotu określone produkty (między innymi sprzęt elektroniczny, akumulatory, opony i oleje smarowe).
Ewidencja odpadów musi być prowadzona według obowiązujących procedur, które reguluje polskie prawo, w tym przede wszystkim Ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012. W 2022 roku praktycznie wszystkie formalności tego rodzaju prowadzi się przez elektroniczny system BDO – bazę danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (lub w skróconej wersji: w bazie danych odpadowych).
Prowadzenie BDO w imieniu firmy – zakres usług Gruznet
Naszym klientom oferujemy kompleksową usługę zarządzania dokumentacją w systemie BDO na każdym etapie – od rejestracji podmiotu, aż do tworzenia obowiązkowych rozliczeń i sprawozdań rocznych. W skład naszych usług wchodzą:
- Rejestracja firmy w BDO na podstawie udzielonego pełnomocnictwa – z uwzględnieniem obowiązujących przepisów, wyjątków i wykluczeń.
- Generowanie i aktualizacja kart przekazania odpadów (KPO) na wszystkich etapach procesu przekazania śmieci.
- Prowadzenie KEO, czyli karty ewidencji odpadów, w której rejestruje się wszystkie operacje odpadowe przedsiębiorstwa w danym miesiącu.
- Przygotowanie rocznego sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami – kompletnego zestawienia sporządzanego dla marszałka województwa (sprawozdanie roczne BDO).
Gruznet jako firma zajmująca się BDO umożliwia także outsourcing innych aspektów formalno-urzędowych związanych z gospodarką odpadami i ich ewidencją. Po więcej szczegółów zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami – pomożemy dobrać optymalny zakres usług.
Prowadzenie BDO przez zewnętrzną firmę – najważniejsze korzyści
Zlecenie strony formalno-urzędowej obrotu odpadami na zewnątrz pozwala odciążyć pracowników od skomplikowanej i żmudnej pracy związanej z prowadzeniem dokumentacji. To szczególnie ważne w przypadku dużych przedsiębiorstw, które prowadzą równolegle wiele inwestycji, w różnych lokalizacjach. Prowadzenie BDO przez zewnętrzną firmę to także oszczędność czasu ekip budowlanych oraz osób zajmujących się transportem.
Każde niedopatrzenie w prowadzeniu ewidencji odpadów wiąże się z karą grzywny lub aresztu. Przedsiębiorcy niewykazujący transparentnie wszystkich operacji odpadowych mogą zostać obciążeni karą 1 000 0000 zł lub wyższą. Grzywna może zostać nałożona za niezgłoszenie transportu, niedostarczenie odpadów w zadeklarowane miejsce przeznaczenia, a nawet za nieumieszczenie numeru ewidencyjnego w dokumentach firmowych.
Administracja BDO – firmy transportowe, budowlane i produkcyjne
Współpracujemy z każdą firmą posiadającą numer BDO – jesteśmy wyspecjalizowani w obsłudze firm budowlanych oraz produkcyjnych. Oferujemy kompleksowe usługi transportu/wywozu gruzu i zmieszanych odpadów budowlanych, odpadów produkcyjnych i opakowaniowych. W ramach kompleksowej usługi możemy wesprzeć firmy również w formalnej stronie obrotu odpadami.
Podmiotom, z którymi współpracujemy długofalowo, oferujemy zniżki i udogodnienia, takie jak:
- ograniczenie biurokracji, dzięki uproszczonemu odnawianiu usług cyklicznych,
- uproszczenie wybranych procesów (np. składania zamówień),
- szybkie dostosowanie rotacji kontenerów (harmonogramu dostaw i odbioru) do kalendarza prowadzonych inwestycji.